فلات تبت کجاست و چگونه تشکیل شده است؟

فلات تبت که Qinghai-Tibet نیز نامیده می شود، فلات وسیعی است که در جنوب غربی چین واقع شده است و در نتیجه کل منطقه را شامل می شود.

فلات تبت کجاست
فلات تبت کجاست و چگونه تشکیل شده است؟

 

فلات تبت که Qinghai-Tibet نیز نامیده می شود، فلات وسیعی است که در جنوب غربی چین واقع شده است و در نتیجه کل منطقه خودمختار تبت را شامل می شود.
فلات تبت بزرگترین فلات جهان است، با مساحتی در حدود 0.97 میلیون مایل مربع، امتداد آن به 1600 مایل و حدود 620 مایل عرض دارد و بنابراین قسمت شمالی هند را نیز در بر می گیرد. این منطقه توسط رشته کوه های عظیم احاطه شده است که شامل دو قله بلندترین کوه در جهان است: کوه اورست، و کوه K2 که بلندترین کوه در رشته کوه قراقورام است.

تشکیل فلات تبت

تشکیل فلات تبت به دلیل برخورد صفحات تکتونیکی اوراسیا و هند و استرالیا در دوره کرتاسه فوقانی است که منجر به نفوذ صفحات به بزرگترین توده کره زمین و در نتیجه شد. علاوه بر آن رشته کوه های هیمالیا و قراقورام نیز شکل گرفت.

تبت

فلات تبت کجاست
فلات تبت کجاست و چگونه تشکیل شده است؟

تبت پادشاهی مستقل و مرفهی بود که در قرن هشتم آغاز شد و در قرن بیستم به کشوری مستقل تبدیل شد.در حال حاضر منطقه تبت تحت کنترل چین است.در سال 1792 تبت مرزهای خود را به روی خارجی ها بست، به جز برای انگلیسی ها؛ جایی که آنها در هند نگهداری می شدند، تا زمانی که تجارت بین بریتانیا و چین ظاهر شد، که منجر به تسلیم تبت به زور تحت کنترل بریتانیا در سال 1903 شد، و در سال 1906، بریتانیا و چین معاهده صلحی را امضا کردند که از طریق آن بریتانیا از طریق آن بریتانیا تبت را به چینی ها داد و بعد از پنج سال تبتی ها چینی ها را بیرون کردند و استقلال خود را اعلام کردند که تا سال 1950 ادامه داشت.
در آن سال پس از انقلاب کمونیستی چین به تبت حمله کرد سپس تبت از سازمان ملل درخواست کمک کرد. بریتانیایی ها و هندی های تازه استقلال یافته، اما فایده ای نداشت.در سال 1959، چینی ها شورش تبتی ها را از بین بردند و رهبر دولت تبت، دالایی لاما، به منطقه دارمسالا گریختند.هندوستان و حکومتی را در تبعید ایجاد کرد، سپس چین به طور تهاجمی تبت را اداره کرد و بوداییان تبتی را تحت تعقیب قرار داد و عبادتگاه های آنها را ویران کرد. در منطقه فلات تبت، که نفوذ تبتی ها را محدود می کند.

عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.